Home » Voedsel en eten » Zijn voedingssupplementen gezond?

Welke voedingssupplementen zijn er en waarvoor kun je deze supplementen gebruiken.

Aanvullende vitamines en mineralen zijn er in verschillende soorten en maten. Je kunt ze vinden in pilvorm, poedervorm, druppelvorm, capsulevorm of als een drank. Alle voedingssupplementen zijn bedoeld als aanvulling op de dagelijkse consumptie ter bevordering van je gezondheid. Voedingssupplementen kunnen stoffen zoals, vitamines, mineralen en/of bioactieve stoffen bevatten. Je kunt ze verkrijgen in één en dezelfde stof  zoals bijvoorbeeld de vitamine D pil of de vitamine A pil, maar er zijn ook veel combinatiepillen. Deze combinatiepillen worden ook wel multivitaminepillen genoemd. In een multivitaminepil zit dus niet één vitamine maar meerdere vitamines.

Opname vitamines

voedingssupplementen

In voedingssupplementen kunnen synthetische vitamines, biologische vitamines, mineralen en bioactieve stoffen zitten. Dergelijke stoffen werken precies hetzelfde als vitamines en mineralen die in ons dagelijkse voedsel zitten. Het is wetenschappelijk bewezen dat het lichaam voedingsstoffen in deze pillen, poeders enz. veel eenvoudiger en beter opneemt, dan natuurlijke en biologische stoffen die in ons dagelijkse voedsel zitten.

Gevarieerd eten

Het is wetenschappelijk bewezen dat bij een gevarieerd voedingspatroon, je eigenlijk geen aanvullende voedingssupplementen nodig hebt. In ons dagelijkse eten zitten namelijk alle voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Er zijn wel een aantal uitzonderingen. Afhankelijk van ons voedingspatroon, lichamelijke gesteldheid en omstandigheden kunnen voedingssupplementen wel degelijk een goede en welkome aanvulling zijn op ons dagelijkse voedingspatroon. Denk hierbij aan een vrouw die zwanger is en waarvoor foliumzuur en vitamine D een goede aanvulling is. Of denk eens aan kleine kinderen en bejaarden die een extra behoefte hebben aan vitamine D. Ook een roker heeft extra vitamine C nodig. Mensen die een jachtig en stressvol leven leiden en niet de tijd hebben om dagelijks regelmatig eten en vaak kant en klaar maaltijden of ongezond voedsel innemen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Let er altijd op dat inname van meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) aan vitamines en mineralen op langere termijn erg schadelijk kan zijn. Zo is inname van een teveel aan vitamine A en vitamine D erg schadelijk. Een te grote hoeveelheid aan antioxidanten doet het risico op kanker toenemen. Lees dus vooraf goed het etiket van het voedingssupplement. Op het etiket moet altijd het percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid staan. Neem nooit meer in dan het aangegeven maximum op het etiket!

De belangrijkste voedingssupplementen:

  • Maca, voor uithoudingsvermogen.
  • Tarwegras, voor een goede bloedsomloop.
  • Chia zaden, voor het verbeteren van de conditie.
  • Chlorella, voor ontgiften.
  • Spirulina, voor energie.
  • Goji bessen, voor positiviteit.
  • AFA algen, voor een goed humeur.
  • Gerstegras, voor een lager cholesterol.
  • Acai bessen, voor afvallen.
  • Cranberry, tegen blaasontstekingen.
  • Reishi paddestoelen extract, rijk aan antioxidanten.
  • Omega 3 vetzuren, goed voor het hart.
  • Omega 6, goed voor bloedvaten.

Voedingssupplementen zijn dus wetenschappelijk bewezen gezond voor het lichaam, mits de ADH aangegeven op het etiket niet wordt overschreden. Doe je dit wel, dan kunnen voedingssupplementen op de langere termijn schadelijk zijn voor je lichaam.

Overbodig?

Als je gevarieerd eet en gezond leeft heb je deze supplementen eigenlijk niet nodig. Afhankelijk van onze gezondheid, omstandigheden en lichamelijke gesteldheid kunnen deze voedingssupplementen een welkome aanvulling zijn op onze dagelijkse consumptie, zodat je het maximale uit jezelf haalt.