Home » Computers en internet » Webwinkel en bezoekersaantallen

Nog niet zo lang geleden ben je je eigen webwinkel gestart. Het is dan erg interessant om meer te weten te komen met betrekking tot de bezoekers van je webwinkel en hun gedrag. Zo krijg je inzicht in je bezoekersaantallen en in hoeverre je marketinginspanningen nuttig zijn geweest. Moet je ze misschien bijstellen of kan je op deze voet doorgaan. webwinkel starten

Ook is het goed om te weten welke productpagina’s de meeste bezoekers trekken en op welk punt in je webwinkel de meeste klanten afhaken. Zo kan je dus de nodige verbeteringen aanbrengen in je webwinkel en je traffic verbeteren en het aantal klanten laten stijgen. Door middel van webanalyse kun je dit soort gegevens achterhalen en vervolgens analyseren.

Webanalyse is overigens een voortdurend proces en niet een activiteit die je eens per maand of per jaar uitvoert. De toe- of afname van bezoekersaantallen zijn natuurlijk minstens zo interessant als de aantallen op zich.

Het meest belangrijke bij het uitvoeren van een webanalyse zijn de zogenaamde KPI’s (Key Performance Indicators).  Dit zijn variabelen aan de hand waarvan je kunt meten in welke mate de bezoekers van je shop datgene doen dat je het liefst zou willen zien.

Voordat je deze analyse van je webwinkel maakt, moet je eerst voor jezelf bepalen wat je doelstellingen zijn. Een van je belangrijkste doelstellingen zal uiteraard zijn dat zoveel mogelijk bezoekers ook daadwerkelijk tot een aankoop op je site overgaan. Dit wordt ook wel ‘conversie’ genoemd of het conversiepercentage; het getal dat aangeeft welk deel van je totale bezoekers ook iets afrekent.

Om deze webanalyse met behulp van KPI’s te kunnen maken kan je speciale webwinkel software gebruiken. Met deze software kan je dan bijvoorbeeld de geografische standplaats en het surfgedrag van je klanten in kaart brengen. Door deze gegevens te koppelen aan informatie over een eventuele advertentiecampagne, kun je inzicht krijgen in het effect daarvan. Er zijn vele aanbieders die deze software aanbieden, sommigen doen dit zelfs gratis. Wel is het uiteraard zo dat als je kiest voor een betaalde dienst, je meer mogelijkheden krijgt en meer informatie kan analyseren. Zo kan je dan jouw webwinkel en hoe deze is ingesteld optimaliseren om zo een nog hoger aantal bezoekers te kunnen trekken en dus meer conversies te kunnen realiseren.