Home » Computers en internet » Starten webwinkel vaak onderschat

Het wordt steeds gemakkelijker, sneller en goedkoper om een webwinkel te starten; het is niet voor niets tegenwoordig erg populair! Maar is het werkelijk zo goedkoop, of blijkt dit uiteindelijk duurkoop te zijn?

Softwarestarten webwinkel

Met de software van de meer populaire partijen waarmee je een webwinkel kunt beginnen wordt het steeds gemakkelijker om een eigen webwinkel te beginnen. Je hebt nauwelijks meer een handleiding nodig want de meeste webwinkel software heeft een ervaren computergebruiker al binnen enkele uren onder de knie. Met ‘dropshipping’ en ‘fulfillment’ hoef je zelf alleen nog maar de website en de klantenservice te beheren.
Het overige, waaronder het inpakken, de opslag, betaling en alle andere randzaken van de webwinkel, kun je tegenwoordig gemakkelijk uitbesteden. (Computer)kennis wordt zo, zelfs voor een groter internetbedrijf, eigenlijk overbodig.

Direct online

Het is zelfs zo dat als je vandaag besluit een webwinkel te willen starten, je vandaag ook nog online kan zijn. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je productkeuze, je teksten en layout, maar een domeinnaam is tegenwoordig dezelfde dag nog online. Software bedrijven automatiseren het hele proces waardoor het starten van een webwinkel sneller kan dan ooit.

Kosten

En ook belangrijk om te noemen, het kan ook steeds goedkoper. Leken kijken bij het starten van een webwinkel al snel naar de productprijs of de software. En vooral dat laatste hoeft tegenwoordig maar een tientje per maand te kosten. Soms kan het zelfs gratis. Open source kost je vaak alleen een hostingpakket en de prijs daarvan is tegenwoordig echt niet meer het probleem!

Starten webwinkel succes

Maar….. goedkope software heeft niet alleen maar voordelen. Juist doordat het starten van een webwinkel gemakkelijker, sneller en goedkoper kan dan ooit, is het ook iets wat steeds meer onderschat wordt. De uitdagingen liggen niet in het vinden van de juiste software en organisatie van de logistiek, maar in het vinden van klanten en vervolgens het werkelijke ondernemen. Denk maar eens aan zaken die gerelateerd zijn aan de klantenservice (retourservice), dit alleen al kan zorgen dat je webwinkel een kort leven is beschoren.

Al deze ‘goudzoekers’ maken het echter voor de serieuze ondernemers soms lastiger om ook op deze manier een succesvol bedrijf te starten. Doordat de keuze bijzonder groot wordt, haken velen af en is het geen kunst meer om mee te doen. De goedkope webwinkel software wordt helaas niet altijd meer serieus genomen en ook de onduidelijke grens tussen rommel en echte kansen veroorzaakt veel twijfel bij leveranciers.