Home » Gezondheid en sporten » De nog niet bewezen gezondheidseffecten van omega 3

Het voedingssupplement omega 3 bestaat uit diverse meervoudig onverzadigde vetzuren. De belangrijkste en meest bekende zijn: docosahexaeenzuur (DHA) alfa-linoleenzuur (ALA) en eicosapentaeenzuur (EPA). Wie geregeld vette vis eet, met daarin DHA en EPA, wordt geacht extra beschermd te worden tegen hart- en vaatziekten.

Omega 3 en DHA / EPA

Omega 3 en DHA / EPA

DHA en EPA verkleinen het risico op een hartinfarct. Daarom geldt het advies om minimaal twee keer per week vis te eten, waarvan ten minste één keer vette vis. Dit zorgt ervoor dat je pakweg 450 milligram visvetzuren per dag binnen krijgt. De Nederlandse Gezondheidsraad maakt geen verschil tussen DHA en EPA. Als alternatief voor vis, zijn er visoliecapsules met EPA en DHA.

DHA en EPA hebben geen effect op het cholesterolgehalte. Wél hebben ze een gunstige invloed op andere, op zichzelf staande risicofactoren voor hart- en vaatziekten, zoals de vaatwandfunctie, het gehalte van triglyceriden in het bloed, de bloedstolling en ontstekingsreacties. DHA en EPA hebben ook effect op het hartritme. Dit kan een hartstilstand voorkomen. Zeker bij mannen en vrouwen die al eens een hartinfarct hebben gehad.

Bovendien zijn er aanwijzingen voor positieve effecten van EPA en DHA op:

-   reuma

omega 3-vetzuren hebben een ontstekingsremmende werking. Bij aandoeningen als reumatische artritis kunnen supplementen met visolie gunstige effecten hebben. De omvang en kwaliteit van de studies zijn echter nog ontoereikend voor een definitief oordeel.

-   gedragsstoornissen, depressie en dementie

Een aantal studies wijst op een mogelijk gunstig effect van het slikken van omega 3 vetzuren bij slecht leergedrag en depressiviteit. Het slikken van zogeheten ‘langeketenvetzuren’ zou ook positieve effecten hebben op gedragsstoornissen, zoals ADHD. Overigens geldt ook hier dat de gerapporteerde effecten nog onvoldoende onderbouwd zijn. Ook voor een mogelijk beschermend effect van omega 3 vetzuren op het voorkomen van dementie is nog niet voldoende bewijs.

-   zwangere vrouwen

Het staat nog ter discussie of zwangere vrouwen gebaat zijn bij het slikken van omega 3-vetzuren. Aanvulling van de voeding met DHA- en EPA-supplementen of meer vette vis, levert hogere gehaltes op in het bloed. Hiervan zijn nog geen duidelijke effecten aangetoond op de groei en ontwikkeling van de baby.

-   babyvoeding

Omdat te vroeg geboren baby’s zelf nog niet voldoende omega 3-vetzuren kunnen maken, worden deze dan toegevoegd aan zuigelingenvoeding. Met name DHA en EPA spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van hun zenuwstelsel en gezichtsvermogen. Of het ook zinvol is om voldragen baby’s omega 3-vetzuren toe te dienen, is nog niet duidelijk. Er zijn enige aanwijzingen voor een gunstig effect op de cognitieve ontwikkeling. Als de moeder normaal en gevarieerd eet, bevat borstvoeding echter al voldoende omega 3 vetzuren.