Home » Marketing en promotie » Nummer 1 in Google met zoekmachine optimalisatie

SEO, Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie in gewoon Nederlands is belangrijk voor iedereen die zaken doet op het internet. Iedereen wil hoog eindigen in de zoekresultaten, vooral van de grootste en meeste gebruikte zoekmachine: Google. Om hoog in Google te ranken volgen hier een aantal belangrijke zaken.

Als onderdelen van de optimalisatie worden vaak termen gebruikt als bijvoorbeeld linkbuilding, content, meta tags, maar wat is hun werkelijke invloed? Met het nieuwe Hummingbird algoritme van Google schijnt een en ander te zijn gewijzigd.

Nummer 1 in Google met zoekmachine optimalisatieHummingbird

Zaken als linkbuilding, content, meta tags en dergelijke zijn natuurlijk nog steeds van invloed, maar Google kijkt nu vooral naar de kwaliteit van die parameters. Het is bijvoorbeeld beter om slechts 5 keywords te hebben die werkelijk met de pagina titel en inhoud verband houden, dan 20 die er niet echt mee in verband staan. Werd vroeger veelal een keyword dichtheid van drie à vier procent gehanteerd, nu is een veel lagere zoekwoorden dichtheid voldoende, als de inhoud maar van goede kwaliteit is. Hetzelfde geldt voor de linkbuilding, zorg ervoor dat de links van optimale kwaliteit zijn en met de inhoud van je pagina te maken hebben! Daarnaast is de diversiteit van de linkteksten belangrijk.

Tips voor zoekmachine optimalisatie

Waar kijkt Google naar bij het selecteren van de zoekresultaten? Onderstaand wordt in hoofdpunten aangegeven welke parameters in beschouwing genomen moeten worden.

  • Content: De inhoud van je pagina. Goed geschreven en van kwaliteit met betrekking to het onderwerp.
  • HTML: De meta-tags. Zijn de titel, keywords en omschrijving relevant voor de inhoud van de pagina? Komen deze terug in een of meerdere kopjes in de tekst?
  • Architectuur: Zorg dat de pagina snel oplaadt en gebruik alleen relevante links. Zorg dat de zoekrobots pagina’s kunnen ‘crawlen’.
  • Binnenkomende links: Gecheckt wordt of deze van zo genaamde spamming-blogs komen of gekocht zijn. Gekeken wordt of de links van vertrouwde sites komen die met jou content te maken hebben.
  • Sociale netwerken: waardering van de pagina in vooral Facebook en Twitter
  • Persoonlijke gegevens van de bezoeker: Onder andere de geografische locatie van de bezoeker. De bezoeker met een Chinees IP-adres krijgt andere resultaten te zien dan de bezoeker met een Nederlands IP-adres.

Het is Google er alles aangelegen ervoor te zorgen dat de bezoeker snel vindt wat men zoekt en niet een andere zoekmachine gaat gebruiken, omdat de zoekresultaten bij Google niet voldoen.