Home » Werken en personeel » Medewerkers inzetten voor personal branding

Het inzetten van medewerkers voor personal branding is populair. Steeds meer bedrijven gebruiken en zijn bezig met social media, maar hoe begin je hiermee als bedrijf en wat voor toegevoegde waarde kunnen je medewerkers hierin bieden?medewerkers

Je kan namelijk ook je personeel inzetten voor de strategie van het bedrijf. Social media kan dan voor hen functioneren als een stuk personal branding en voor de doelgroep wordt het gezicht achter de organisatie duidelijker; een win-win situatie dus!

Wat zijn de voordelen van medewerkers met een personal brand?

Binnen hun vakgebied worden de medewerkers als deskundigen gezien en op deze manier kunnen zij hun volgers te woord staan en advies geven. Ook kunnen zo andere bedrijven (lees o.a. klanten) zien welke skills ze hebben. Dit kan als bevestiging functioneren als ze zaken met je organisatie willen doen. Dit wordt nog versterkt als de medewerker van het bedrijf een gezicht krijgt; voor de klant gaat een merk echt leven als ze zien wie erachter zit.

Het is makkelijker voor mensen om via social media vragen te stellen aan bedrijven, een relatie is snel opgebouwd. Velen hebben al hun eigen online netwerk en kunnen op deze manier goed informatie vragen en delen.

Let wel op de volgende valkuil

Laat personal branding niet op één iemand aan komen. Als de medewerker teveel online netwerkt vanuit het bedrijf en later een andere baan heeft gevonden en besluit weg te gaan, kan dit nadelig uitpakken. Hierdoor kan je dan een hoop (potentiele) klanten verliezen. De bedoeling is natuurlijk dat behalve de personal brand, ook je corporate brand een boost krijgt.

Hoe creëer je draagvlak in de organisatie?

Het creëren van draagvlak kost tijd, zeker als het bedrijf en de medewerkers onwennig zijn met  de inzet van social media. Maar op dit moment zetten steeds meer bedrijven social media in en gaan de ontwikkelingen steeds sneller, het is dus van groot belang om mee te gaan met de tijd.

Als de inzet van social media nog een beetje tegen staat en de angst bestaat dat er bijvoorbeeld berichten worden geplaatst waar het bedrijf het niet mee eens is, of dat het iets is wat alleen in de privé sfeer gebruikt zal worden, zorg dan voor goede richtlijnen. Ook vanuit de medewerkers kan er onwennig op gereageerd worden. Laat ze het voordeel inzien van personal branding, zodat ze meer gemotiveerd zullen raken. Op deze manier kunnen beide partijen er iets uithalen.