Home » Drukwerk en printen » Hoe om te gaan met visitekaartjes

Wat zijn de gedragsregels? Wanneer deel je visitekaartjes uit? Het belangrijkste is in ieder geval dat je er zo mee omgaat, dat je ermee bereikt wat je wil bereiken. Houd hierbij de volgende aandachtspunten in het oog.Visitekaartjes

Let op de timing van het overhandigen

Zorg ervoor dat je eerst contact maakt met de persoon aan wie je het visitekaartje overhandigt, en gebruik het niet als een flyer. Maak eerst kennis met elkaar door bijvoorbeeld te vragen wat hij of zij doet of waar het bedrijf van de ander is gevestigd. Pas als je het gevoel hebt dat je contact hebt gemaakt met de ander is het zinnig is om je visitekaartje achter te laten. Overhandig dan het kaartje met bijvoorbeeld de volgende begeleidende zinnen:  ‘bel mij nog eens op om …’, ‘zal ik eens voor je navragen …’ of ‘zal ik je eens bellen voor een afspraak…’.

Zorg ervoor dat je je visitekaartjes altijd bij je hebt

Of je nu op pad bent voor zaken, van je vrije tijd geniet of zelfs op vakantie bent, zorg ervoor dat je altijd wat visitekaartjes bij je hebt. Het is tenslotte maar klein en het kost dus weinig moeite om ze mee te nemen. Het staat gewoon niet professioneel, vooral niet bij zakelijke ontmoetingen, als je misgrijpt. En daarbij komt dat het bij toevallige ontmoetingen in de privésfeer juist weer een heel professionele indruk achterlaat als je direct je visitekaartje tevoorschijn kunt toveren.

Zorg ervoor dat je visitekaartjes er altijd netjes uitzien

Je visitekaartje moet er netjes uitzien, dit is echt een must! Wat moet een gesprekspartner wel niet denken als je visitekaartje er al slordig uitziet? Berg ze zorgvuldig op en zorg dat ze niet kunnen kreuken, er geen vlekken op kunnen komen etc.

Zorg ervoor dat de gegevens kloppen

Let er bij het overhandigen van je visitekaartje altijd op dat de vermelde gegevens op het kaartje nog steeds kloppen. De gegevens worden namelijk opgenomen in het adressenbestand van het bedrijf. Is het niet up-to-date, neemt dus je bereikbaarheid af en kan je voor overlast zorgen. Denk er bijvoorbeeld maar eens aan als iemand je oude GSM-telefoonnummer heeft overgenomen. Hij of zij wordt dan steeds lastig gevallen met telefoontjes die voor jou bestemd zijn.

Vermeld daarom op je kaartje wat de correcte gegevens zijn en streep de niet-correcte gegevens door. Zorg in dat laatste geval wel zo spoedig mogelijk voor een herdruk van je visitekaartje!