Home » Watersport en varen » Wil je een boot kopen en denk je na over een tweedehands boot?

Het kopen van een tweedehands boot kan je veel geld besparen ten opzichte van het kopen van een nieuwe boot, maar je moet wel goed op een aantal zaken letten.

Het kopen van een tweedehands boot

Olielekkage

Zie je olielekkage? Probeer te achterhalen waar dit vandaan komt.

Oudere motoren "zweten" altijd wel een beetje dus de motor hoeft niet brandschoon te zijn, maar wel droog.

Koelslang aansluitingen

Controleer koelslang aansluitingen; ga er met je hand langs; voelt alles wel droog aan?
Dit geldt ook voor de brandstofpomp en keerkoppeling; beiden moeten droog zijn.

Wordt de voortstuwingskracht van de schroef via een stuwdruklager op de boot overgebracht? Zo ja, dan mag de motor op rubbers staan. Zo nee, dan liever de motor niet op rubbers, want die zijn over het algemeen niet geschikt om voortstuwingskracht op te vangen (axiaal kracht).

Flexibele koppeling

Een absoluut pluspunt is het als er gebruik is gemaakt van een flexibele, of nog beter, een homokinetische aansluiting op de keerkoppeling. Er zullen zo minder radiale krachten op de keerkoppeling komen.

Een flexibele koppeling kun je herkennen aan een zware (brede) flensverbinding tussen de keerkoppeling en de schroefas. Tussen de flenzen is rubber geperst.

Schroefas

Ga je een boot kopen, dan is het belangrijk dat je voordat je de boot koopt er goed op let of er sprake is van speling op de schroefas.
Om dit te controleren moet het schip droog staan. De speling is vrij eenvoudig te bepalen door de schroef met beide handen vast te pakken en dwars heen en weer te jutteren. Als er geen speling is mag daar geen beweging in zitten. Beweegt de schroef wel een beetje heen en weer? Dan is het achterlager binnenkort aan vernieuwing toe en zou het kunnen dat de schroefas krom is.

Dit kan je als volgt controleren. Met de keerkoppeling in de neutraalstand kan je de as met de hand ronddraaien. Voel nu of er verandering in weerstand is. Zo ja, dan kan dit wijzen op een kromme as. Een kromme schroefas geeft tijdens varen resonantie en zal binnen de kortste keren zorgen voor slijtage en dus speling op het achterlager, de "achtergland". Met het blote oog is het nauwelijks te zien of de as krom is. Een proefvaart met de motorboot moet dan uitkomst bieden, hoewel het moeilijk is (omdat je de boot niet kent) onderscheid te maken tussen normaal schroefwatergeluid tegen het vlak en de resonantie van een kromme as. Je kan dan misschien beter een expert inschakelen.