Home » Computers en internet » Het belang van betaalsystemen bij het starten van een webwinkel

Ga je een webwinkel starten? Denk dan goed na over de betaalsystemen die je gaat aanbieden. Je kan heel veel kijkers trekken, een prachtige winkel hebben, een uitstekende collectie, maar als je geen goed betaalsysteem hebt zal je alsnog inkomsten mislopen. Het moet duidelijk zijn voor je klanten dat het betalen voor producten op een veilige manier plaatsvindt en dat er geen misbruik gemaakt kan worden van de betaalgegevens. 

Betaalsystemen bij het starten van een webwinkel

Stem af op je doelgroep

Stem je betaalsystemen af op je doelgroep. Bestaat deze uit uitsluitend professionals en ondernemers? Zorg er dan voor dat er een betaling mogelijk is via een creditcard. Verkoop je juist producten aan een doelgroep waarvan je verwacht dat ze niet veel ervaring hebben met het betalen via internet (denk hierbij bijvoorbeeld aan senioren)? Dan zou het verstandig kunnen zijn meer traditionele betaalmethoden aan te gaan bieden in je webwinkel, zoals bijvoorbeeld een eenmalige machtiging of bankoverschrijving.

 

Als je een webshop start waarbij je doelgroep uit voornamelijk jongeren zal bestaan, dan is een creditcard systeem weer minder handig. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een bekend internetbetaalsysteem zoals PayPal of iDEAL. Bijvoorbeeld in het geval je een webwinkel wil starten in games of muziekalbums.

PayPal

PayPal is een internetbetaalsysteem dat is ontwikkeld door een dochteronderneming van de veilingwebsite eBay en is erg populair. Bij dit systeem koppelt een klant zijn of haar creditcard of bankrekening aan een rekening, de zogenaamde PayPal account. Voor de klant is het betalen vanaf die rekening gratis, voor de webwinkel echter niet. Voor de webwinkel wordt een percentage van het betaalde bedrag ingehouden. De keuze om dit betaalsysteem dus op je webwinkel beschikbaar te maken kost je wel wat geld, maar kan je ook meer klanten opleveren, en dit is dus weer afhankelijk van je doelgroep. Denk dus goed over deze keuze na bij het starten van je webwinkel.

iDEAL

iDEAL is ook zo’n betalingssysteem. Hierbij maken klanten gebruik van de diensten van hun eigen bank en het werkt erg klantvriendelijk; zodra je als koper op de iDEAL-knop van de webwinkel klikt, word je doorgelinkt naar het internetbankieren-onderdeel van je eigen bank. Geef je vervolgens toestemming voor de overboeking van het bedrag dan vermeldt iDEAL dit aan de verkoper, zodat hij of zij het product direct aan je kan versturen. Dit systeem brengt echter meer nadelen dan voordelen met zich mee voor de eigenaar van de webwinkel. Het is namelijk erg ingewikkeld om de betaalmethode aan je website te koppelen, en je betaalt er zowel een maandelijks bedrag als een bedrag per transactie voor.